Discover

KAPELLENE

er bygd som seks lysgrotter i den masive halvsirkelen av steiner som omkranser kirkerommet.

Screenshot 2024-05-28 at 13.32.03

TEMAKRETSEN er hentet fra det Gamle og Det nye testamentet i Bibelen.

I halvsirkelen mot syd, er det tre kapeller med tema fra Det gamle testamentet, som forteller om Skapelsen, etterfulgt av et Pilegrimsmotiv  til minne om jødenes utferd fra Egypt og tilslutt Sinai-kapellet med en orginal stein fra Sinaifjellet med de 10 bud.
I halvsirkelen mot nord, viser kapellene temaer fra Det nye testamentet med fremstilling av den hellige familie etterfulgt av Påskemotivet med et oliventre-kors fra Jerusalem og tilslutt et Maria-ikon av Jesu mor.

Motivet til Skapelseskapellet ble funnet på et kunstmarked i Sverige, med Eritrea i Afrika som oppgitt opprinnelsesland.

 Motivet fremstiller menneskets utvikling og kan symbolisere de fire ferdighetsrollene eller funksjonsrollene som behøves for å forvalte jordas bærekraft og opprettholdelse. En liknende rollefordeling finner vi  i sjakkspillets spillebrikker lik: Bonde, Tårn, Springer og Løper.

Pilegrimskapellet fokuserer på et ikonisk motiv I porseleen, innkjøpt under et besøk på Olsokdagene I Trondheim. – Den lille figuren er kappekledd som en ørkemvandrer og har blikket rettet mot horisonten. Ved siden av figuren ser vi den klasiske pilegrimsstaven, for en person underveis. – Hele symbolikken peker tilbake til exodus-motivet I Det gamle testamentet, da jødene brøt opp fra Egypt for å gi seg ut på den lange ørkenvandringen mot det lovede land. Underveis fikk de oppleve hvordan Gud snakket til dem gjennom det som skjedde i, deres egen sanntid. En søken som alltid kjennetegner en ekte pilegrim.

Sinaikapeellet forteller om samfunnskontrakten for jøder, kristne og muslimer. En kontrakt som har sine røtter i de 10 Bud fra Sinai-fjellet i Egypt. – Overalt hvor mennesker søker sammen trenger vi lover og regler for å fremme det vi ønsker. – Sinai-kapellet bekrefter de verdier vi bekjenner oss til.– Steinplaten som gjengir budene I kapellet er hentet fra toppen av Sinaifjellet som består av gammel havbunn med segmenter fra datidens planteliv. – I følge 2.Mosebok 20.1-17 mottok Moses budene på to stenplater, skrevet med Guds pekefinger I et språk bare Moses forstod. – “Orginalene” er I dag bevart I Katarinaklosteret ved fjellfoten I Sinai, og har et “skriftspråk” som kan sammenliknes med stentavlen I Naturkatedralen.

Familiekapellet, finner du innenfor Portalen mot nord som det første av de tre kapellene med motiver fra Det nye testamentet. – Familiekapellet fremstiller I et relieff den hellige familie med Maria og Josef og Jesus, som flyktninger I Egypt. – I følge kirkehistorien stammer den koptisk-ortodokse kirken I Egypt, fra dette oppholdet. Familiekapellet vil fortelle oss om familiens viktighet for gode oppvekstvilkår, og fungerer for mange som forbilde og inspirasjon for eget familieliv. – Selve relieffet er støpt I lavaske fra Etna-vulkanen på Secilia og er innkjøpt på toppen av vulkanen året etter ett av de aktive utbruddene I slutten av forrige århundre.

Korskapellet er det enkleste og viktigste av de seks kapellene. Her tennes lys 1.påskedag som et vitnesbyrd om den tomme graven og det tomme korset. Et lite oliventrekors innkjøpt i en souvenirbod i Jerusalem festet på en isslipt stein fra Rødungen symboliserer det viktige påskemotivet i kristen tro. – Ingen som ser symbolikken unngår å bli berørt. I all sin enkelthet forteller korskapellet om grunnsteinen i vår norske arv, og om håpet og troen som forteller alt.

Mariakapellet er det mest besøkte I forhold til bønnelapper og tente lys. Det forundrer mange. – Men Maria angår alle. Et nesten «glemt» motiv i vår lutherske arv, men likevel levende for alt liv født av en kvinne. At Maria har fått en plass i Naturkatedralen er et vitnesbyrd om livet som «et under over alle under». – Selve relieffet er som familiemotivet støpt I lavaske fra Etna-vulkanen på Secilia,  og innkjøpt på toppen av vulkanen året etter ett av de aktive utbruddene i slutten av forrige århundre.

Innnvielsesprosessjonen 2.september 2001, begynte i steinringen ved Langevann, nedenfor Høyalteret, - som noen tror kan være en gammel offerplass, - for å markere sammenhengen mellom fortid og nåtid.